GHOST: Rite Here Rite Now - Recenzie - MovieNews.ro (2024)

Ascultă acest articol

Am descoperit trupa Ghost cândva în timpului liceului fix într-o perioadă în care mă simțeam întenecat de niște sentimente neîmpărtășite și de niște stări filosofice profunde. Pe atunci nu scriam recenzii de filme dar scriam proză foarte scurtă cu nuanțe dark fantasy cu influențe kafkaiene. Melodiile lor mi-au uns sufletul rănit iar aproximativ zece ani mai târziu simt că-i redescopăr într-un mare fel pe marele ecran, în ediție cât se poate de limitată.

Încă sunt persoane care ascultă rock/metal care nu știu cine sunt Ghost când le spun de ei. Însă faima lor este astăzi cât se poate de mare: adesea o nouă piesă pe care o lansează ajunge imediat în top, au strâns fani cât să umple arene iar acum a venit momentul să lanseze, pentru doar 4 zile, un film-concert în cinematografele din toată lumea: Rite Here Rite Now. Din ce îmi dau seama, în România filmul a rulat doar pe 20 și 22 iunie, în rețeaua Happy Cinema, cred că doar la cinematograful în aer liber din parcul Herăstrău (București).

Nu aveam de gând să ratez ocazia. Mi-am pus tricoul Metallica, pentru că nu am (încă) tricou Ghost și am plecat spre parc. Am ratat ocazia să-i văd în 2019 când au cântat în deschidere la concertul Metallica pe Arena Națională din 2019. Un concert pe care l-am ascultat live cu lacrimi în ochi de frustrare de pe o alee din preajma arenei. Două din formațiile mele preferate cântau atât de aproape de mine și totuși atât de departe.

Rite Here Rite Now nu este un simplu concert filmat. Da, scenele de concert sunt filmate în timpul celor două seri de la Kia Forum din Los Angeles, spectacole sold-out ce au avut loc în septembrie 2023. Acest scene sunt atent îmbinate cu un fir narativ ce continuă povestea spusă în episoadele web de pe YouTube ale trupei. Similar cu filmul Metallica: Through the Never, există așadar și o poveste care se desfășoară între piesele concertului.

Cardinal Copia, alintat și „Cardi”, fiind al patrulea Papă Emeritus deja de ceva timp, își face griji că va fi înlocuit foarte curând. Cine a urmărit spectacolele Ghost știe că o dată la ceva timp vocalistul „murea” și era înlocuit de următorul Papă. Jucat întotdeauna de Tobias Forge. În culise, între piese și schimbând garderoba, Cardi încearcă să descopere intențiile Clerului.

Umorul este specific formației și narațiunea oferă noi amănunte despre actualul vocalist, tătăl său și Sister Imperator. Surpriza pe care o aștepți, despre viitorul trupei, apare la final. Merită de asem*nea să asculți și noua piesă The Future Is A Foreign Land, singura piesă care nu este parte din concert, ce se aude pe genericul de final. Este foarte bună și are nuanțe proaspete de ani ’70. Scena de după generic este cireașa de pe tort, pregătindu-te pentru viitorul trupei.

Este posibil ca datorită popularității, filmul să reintre în programul cinematografelor într-o ediție și mai limitată. Chiar dacă nu, un fan s-ar putea să vrea să descopere toate surprizele scenariului atunci când filmul se va lansa foarte probabil și într-un format pentru văzut acasă. Așa că mă voi abține de la orice alte detalii.

Calitatea înregistrărilor este impecabilă. Aproape că am simțit că mă aflam la concert dar fără disconfortul de a sta în picioare, în mulțime. Cadrele sunt tăiate și îmbinate în așa fel încât nici nu mi-am dat seama că scenele sunt preluate din două seri diferite. Un ochi format pentru editare probabil că și-ar da seama uneori, dar în rest tranzițiile dintre scena de concert și povestea din culise sunt aproape perfecte. Piesele alese pentru film sunt cântate într-o ordine magică, cu sens pentru mesajele din timpul narațiunii și conceptul „Rite Here Rite Now”.

Îți place sau nu de el, trebuie să recunoști că Tobias Forge este un entertainer desăvârșit. Acest Papa IV este, cred eu, cea mai bună variantă a sa de până acum. Interacțiunile cu publicul sunt seducătoare și se vede că se distrează. Reușește să țină publicul în priză până la final îmbinând de asem*nea umorul său cu mesajele despre trăirea clipei. Costumele alese pentru concert și film sunt demențiale și le schimbă frecvent, aproape nici unul nu ține mai mult de trei piese.

Membrii „Nameless Ghoul” primesc mai multă atenție decât ai crede și câte unul dintre ei se află în plin cadru în porțiunile dedicate unor solo riff-uri. „Ghoullettes” au fost și ele maginifice. Coregrafia dansatorilor schelet din timpul piese Twenties este de admirat.

Partea de encore (bis) a fost realizată ca la carte. După o scenă amuzantă din culise, vocalistul și membrii trupei se întorc pe scenă la cererea publicului și mai cântă trei piese alături de poate cea mai tare interacțiune cu publicul din seara respectivă.

Sunt convins că un astfel de film poate reprezenta o alternativă perfectă pentru cei care vor să-și vadă trupa preferată și s-o asculte la calitate înaltă dar agitația unui concert este prea mare pentru ei. Sau o formă de tranziție către concerte live pentru cei care încă nu au experimentat așa ceva.

La film au venit evident numai fani Ghost. „Sala” nu a fost plină. Poate că majoritatea fanilor au fost în prima zi, pe 20. Poate s-a datorat și faptului că a fost programat în același timp cu meciul României din cadrul Euro 2024. Totuși chiar dacă nu au fost probabil mai mult de 50 de oameni prezenți, sper că astfel de filme concert să ia amploare. Bucuria publicului a fost molipsitoare. Pe rândul din spatele meu am auzit o fată care a spus că a venit din Câmpina pentru acest film. Unele persoane s-au împrietenit cu această ocazie. Eu însumi după film, încă cu poftă de rock, am navigat printre microbiștii care umpleau Centrul Vechi în căutarea unui pub în care se ascultă metal.

Rite Here Rite Now a oferit o experiență inedită îmbinând trăirile de după un film cu cele de după un concert. Dacă aș avea ocazia, aș lua din nou bilet să-l văd în cinema. Diferite cadre și interpretări ale celor mai bune piese Ghost îmi vor rămâne mult în minte. Poate că există o magie a hype-ului și în lansările acestea limitate.

Vă las cu The Future Is A Foreign Land, piesă a cărei poveste este dezvăluită în timpul narațiunii filmului.

Apropo, coloana sonoră a filmului, sau mai degrabă albumul, se lansează pe 26 iulie și poate fi precomandat. Și ca să nu-l mai cauți, acesta este și tracklist-ul filmului:

1. Imperium
2. Kaisarion
3. Rats
4. Faith
5. Spillways
6. Cirice
7. Absolution
8. Call Me Little Sunshine
9. Watcher In The Sky
10. If You Have Ghosts (Chamber Version)
11. Twenties
12. Miasma
13. Mary On A Cross
14. Respite On The Spitalfields
15. Kiss The Go-Goat
16. Dance Macabre
17. Square Hammer
18. The Future Is A Foreign Land

P.S. Dragă fană Ghost din Câmpina, dacă prin absurdul vieții de lume mică citești această recenzie și mă vezi cumva la Rockstadt Extreme Fest te rog să mă bagi în seamă tu, eu sunt ridicol de introvertit.

• Regizor: Tobias Forge, Alex Ross Perry
  • Scenariu: Tobias Forge
  • Gen: Muzical
  • Lansare: 20.06.2024
  • Durata: 2 ore 25 minute
  • Studio: Loma Vista Recordings, Popecorn Cinematic Pictures, Fortress Entertainment Group
  • Clasificare: N-15 – Nerecomandat 15
  • Distribuitor: Happy Cinema
  • Actori: Maralyn Facey … Sister Imperator
    Alan Ursillo … Papa Nihil
    Justin Andrews … Young Papa Nihil
    Liz Fenning … Young Sister Imperator
  • Sinopsis: „Combinând performanțele live din spectacolele sold-out ale trupei Ghost de la Kia Forum din LA cu o poveste narativă care continuă poveștile din seria web a trupei, ce rulează de mult timp.” – IMDb

References

Top Articles
Latest Posts